Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Amish vállalkozások sikere

2012.02.09

Siker egyszerűen, avagy miért virágoznak az amish vállalkozások?

 

Kattintson ide jobb gombbal a képek letöltéséhez. Személyes adatainak védelme érdekében az Outlook  automatikusan megakadályozta a kép letöltését az internetről.
Amishok üzleti sikereAz amish közösségek életére eddig is különös figyelemmel tekintett a világ, hiszen a modern kor emberének érthetetlen és megfejthetetlen, miként lehet autó, számítógép, elektromosság nélkül élni, és elutasítani minden kényelmet, amit a technológia kínál. Az eredetileg kizárólag farmerkedéssel foglalkozó amishokról azonban azt is kell tudni, hogy az egyre növekvő populáció, és a csökkenő földterületek miatt kénytelenek voltak az üzleti világ felé fordulni megélhetésük érdekében. Egy nemrégiben napvilágot látott tanulmány rámutatott, Észak-Amerikában megközelítőleg kilencezer amish vállalkozást tartanak számon, melyek több mint kilencven százaléka profitot könyvelhetett el az elmúlt öt évben. Nemcsak kisvállalkozásokra kell gondolni, hanem gyakran harmincnál is több alkalmazottat, és nem ritkán tízmilliósnál is több éves árbevételt elérő cégekre. 

A korábban értékesítőként dolgozó üzletembert, Erik Wesnert sem hagyta nyugodni a gondolat, hogyan képesek terjeszkedni, fejlődni az amish vállalkozások, és miként lehetséges, hogy ennek az egyszerű, elzárt társadalomnak a tagjai sikerrel állják meg helyüket az amerikai üzletemberek között. Wesner az amishok közé költözött, hogy választ kapjon a kérdésre, tapasztalatai alapján pedig megírta a Siker egyszerűen, avagy miért virágoznak az amish válallkozások (Success Made Simple: An Inside Look at Why Amish Business Thrive) című könyvét. 

Wesner több mint harminc amish közösségben fordult meg, és mintegy ötezer amish családdal találkozott, hogy bepillantást nyerjen társadalmukba, és felfedezze kultúrájukat. A könyv elkészüléséhez hatvan amish vállalkozó járult hozzá, akik megosztották vele elveiket a vezetésről, a növekedésről, marketingről, termelésről. A könyvből egy idillikus üzleti világ képe rajzolódik ki, a szerzőnek pedig meggyőződése, hogy mindenkinek van mit tanulnia az amishoktól.

Jellegzetes amish iparágak


Ahogy Wesner könyvéből is kiderül, az amishok tipikusan kézműves szakemberek, emberi erővel és kézi szerszámokkal dolgoznak, mesterségbeli tudásuk pedig több iparágat tekintve kiemelkedő. Egy tanulmány szerint az amishok által készített termékek 97 százaléka magasabb minőségű, mint ugyanazon nem amish termék. Jellegzetes amish iparágnak tekinthető a mezőgazdaság, állattenyésztés, építőipar, fafeldolgozás, bútorgyártás, lakberendezés, szerszámkészítés, paplan és egyéb háztartási kellékek gyártása. A kereskedelmi hálózatoknak köszönhetően az amish termékekhez már az Államok egész területén hozzá lehet férni.

Kik azok az amishok? 
Az amishok egy konzervatív keresztény gyülekezet tagjai, akik a 18. században, Svájcból és Németországból érkeztek Észak-Amerikába. Központi tanuk a Biblia szó szerinti betartása és a felnőttkeresztség. Napjainkban körülbelül negyed millióan, tehát 250 ezren élnek az Egyesült Államok 27 tagországának és Kanadának a területén. Mivel átlagban hét gyerek van egy családban, lélekszámuk rendkívül gyorsan nő, 18 évente tulajdonképpen megduplázódik. Az elmúlt évtizedben több mint 130 új közösséget alapítottak. Zárt vallási közösségekben élnek, és következetesen elutasítják a modern technológia vívmányait. Autó helyett lovaskocsival közlekednek, nem használnak telefont, számítógépet, és semmilyen eszközt, amely árammal működik. A nyolc osztály elvégzése után nem tanulnak tovább, úgy gondolják, hogy az amish életvitelhez ennyi tanulás elég. A közösség tagjai nem vonulnak be a hadseregbe, nem veszik igénybe a szociális juttatásokat, és a társadalombiztosítási rendszert, nem kötnek semmilyen biztosítást. Öltözködésük egyszerű, és régimódi. A fogamzásgátlást nem tiltják, de nem is élnek vele. Az amishok között a depressziósok aránya nagyjából fele az országosnak.



Az amerikai bútorgyártásnak például tíz százalékát az amishok által készített bútorok adják, de a nemzetközi piacokon is egyre inkább jelen vannak. Az amish gyártók a rusztikus stílustól kezdve az elegáns luxuscikkekig mindent előállítanak. Az amish építészet a pajtaépítésből fejlődött ki, bámulatra méltó ősi technikákat alkalmaznak, így egy amish áccsal együtt dolgozni különleges kihívást jelent. Ebből ad ízelítőt A kis szemtanú (rendező: Peter Weir, 1985) című film, melyben az amishok között rejtőzködő nagyvilági rendőr, John Book (Harrison Ford) részt vesz egy közösségi pajtaépítésen. 

Az amerikai városi lakosság nagy bizalmat szavaz az amishok mezőgazdasági termékeinek. Philadelphia, Baltimore, Washington központjaiban a hét több napján is tartanak amish piacokat, ahol zöldségen, gyümölcsön, tejtermékeken át a bőráruig és a kézműves termékekig minden megtalálható, de az élelmiszerüzletek is szívesen adnak piacot az amish árunak. 

Az amish asszonyok között népszerű ipar a paplankészítés. A paplan kemény munkával készül hónapokon át, és több mint ezer dollárba kerül. Nagy a kereslet az egyedi kézimunkával készített takarók, huzatok iránt is. Minden amish közösségben találni egy-egy könyvelőt, akik a közösség vállalkozóinak számláit kezelik, és igyekeznek gazdasági, pénzügyi tanácsokat adni. Az amishok számára nagy bevételt jelent mindemellett a turizmus, az amerikaiak előszeretettel látogatnak el falvaikba, hogy megcsodálják egyesek szerint idillinek, mások szerint különcnek, vagy elmaradottnak tartott életvitelüket. 

A munkához való hozzáállás

Az amish szemlélet szerint mindennapi életünk alfája és omegája a család, tágabb körben pedig a közösség. Emellett minden amish életének központi eleme a munka. Sokat, és kitartóan dolgoznak, rendkívül büszkék nagy gonddal készített termékeikre. Az "amish márka" egyre inkább fogalommá válik az amerikaiak között, olyan pozitívumokat rejt magában, mint minőségi, kézzel készített, rusztikus, tradicionális, régi értékeket őrző. Az amishok pedig a köztudat szerint híresek a szorgalmukról, munkabírásukról és a megbízhatóságukról. 

Az amish vállalkozások helyi, családi légkörből nőtték ki magukat, és bár a legtöbbjük megmaradt eredeti méreténél, előfordulnak húsz-harminc alkalmazottat foglalkoztató cégek, ritka esetben pedig száznál több munkavállaló is dolgozhat egy vállalkozás keretein belül. Vannak közöttük, akik például a Ralph Lauren divatcégnek készítenek bőrárukat. Jellemző azonban, hogy az amishok tudatosan törekednek rá, hogy határt szabjanak a növekedésnek, és igyekeznek megtartani a szerény körülményeket. Akadnak, akik eladják cégük egyes részeit, vagy akár az egész céget, ha az túlnőtt rajtuk. Fontos amish erény a takarékosság. A tipikus amish boltokban nincs légkondi, vagy egyéb extra szolgáltatás. Figyelnek a hatékony erőforrás felhasználásra, nincs pocsékolás.

Az életben, a munkában, minden a személyes emberi kapcsolatokon múlik - vallják az amishok. A marketing sem más, mint kapcsolatépítés, a vevői kör hosszú távú bizalma pedig az üzlet sikerének garanciája. Egy nagyon fontos kitétel azonban, hogy a vevőnek csak addig a pontig van "mindig igaza", míg nem jelent túl nagy áldozatot, hogy igaza legyen, és az nem kompromittálja senki tisztességét. A közösség tagjai üzletileg is számtalan szinten működnek együtt egymással, a mesteremberek kizárólag más amish vállalkozóktól szerzik be a nyersanyagokat. 

Vallási és kulturális értékeik pedig rendkívül bensőségessé teszik a főnök és beosztott közti kapcsolatot is. Emberközeli, alázatos vezetési stílus jellemző rájuk. Egy amish főnök sosem kér olyat az alkalmazottjától, amit ő maga nem tenne meg. A vezető is aktívan részt vesz a munkában, és nem az irodából vezényel. Az alkalmazottakra családtagként tekintenek, óvatosan hoznak meg minden velük kapcsolatos döntést, ennek is köszönhető, hogy elenyésző náluk a fluktuáció. "Ha szeretik a munkájukat, az többet jelent, mint a profit és a fizetés" - mondja egy amish vállalkozó, hozzátéve, hogy ő kizárólag szóval jutalmaz. Az amishok hisznek benne, hogy egy csapathoz való tartozás adja meg az emberi méltóságot, azaz mindennek az értelmét. Az őszinteség, a minőség, megbízhatóság, a legfontosabb értékek.

Az amish fiatalok 18 éves korukban a rumspringa nevű hagyomány részeként elhagyhatják a közösséget, és élhetnek a külső világ szokásai szerint. Ez idő alatt mindent megtehetnek, ami egyébként tiltva van. Pár év elteltével aztán eldönthetik, hogy visszatérnek-e az amish közösségbe, vagy az elszakadást választják.



Az amishok és a technika vívmányai

Egyes amish közösségekben erősebb a vállalkozói szemléletmód, és a háztartások fele működtet egy céget, míg máshol ez kevésbé jellemző. Ugyanígy eltérő, hogy a közösségi előírások mennyire szabnak határt a modern technológiai eszközök használatának, és milyen típusú üzletek és iparágak fejlődését támogatják. Általánosságban elmondható, hogy az üzlet érdekében engedékenyebbek, szélesebb körben engedik meg például az elektromosság használatát, mint az otthonukban. 

Az amishok úgy gondolják, minél több technológiát engedsz meg az üzletben, annál nagyobb hatása lesz annak a családi életedre, annál inkább sérül a családi egyensúly. Hogy kiiktassák az elektromosságot, sűrített levegővel, vagy hidraulikus úton működő szerkezeteket fejlesztettek ki. Nem vezetnek autót, mert az közösségromboló hatású, autóval az ember még messzebb kerülhet a szeretteitől. Az üzlet érdekében ugyanakkor előfordul, hogy taxit hívnak, ha a városba kell utazniuk, vagy külső segítséget kérnek az online értékesítéshez, marketing tanácsokat vesznek szakemberektől. Az amish vállalkozók általában megadják azokat az időpontokat, amikor elérhetőek az egyetlen közösségen belüli telefonon. Egyes tejfarmokon villanyárammal hűtik a konténereket, hogy a piaci szabályoknak megfelelően adhassák a tejet. 

Az Achilles-sarok 

Az amish világot sem szabad azonban ideologikusan szemlélni. Mivel nem hisznek például a jogi igazságtételben, könnyen kihasználhatóak. Ha ügyfeleik, vagy beszállítóik nem fizetik ki őket, több ezer dolláros veszteség ellenére sem bocsátkoznak peres eljárásokba. A közösségi összefogás ez ellen az egyetlen fegyverük. Aki egyszer megkárosított egy amisht, az biztos lehet benne, hogy többet egyetlen amish vállalkozó sem áll vele szóba. Ennek ellenkezője is igaz, tehát a jó hír is hamar körbeér a közösségeken belül. Az amishokat kérésükre a kormány felmentette a társadalombiztosítási rendszer alól, így ha ellátásra van szükségük, készpénzzel fizetnek. Nincs tehát biztosításuk, ezért egy súlyosabb betegség komoly összegbe kerül számukra. Munkahelyi balesetek esetén a munkáltatónak pénzügyi felelősséget kell vállalnia. A betegekről és az idősekről egyébként a közösségen belül gondoskodnak, az orvosi számlák költségeit is megosztják egymással. 

Az amish siker, avagy mit tanulhatunk tőlük?

Wesner tapasztalatai alapján az amishok alapvetően másként definiálják a sikert, mint a mi társadalmunkban, hozzátéve, hogy ők sem mind egyformák. Többségük számára a siker egyet jelent azzal, ha működtetni tudják családi körben létrehozott vállalkozásukat, amely termel annyi profitot, hogy étel kerüljön az asztalra. Természetesen vannak, akiket a növekedés, és a pénzügyi sikerek ösztönöznek, de minden amishnak nagy büszkeséget jelent például, ha adakozhat, vagy munkát adhat a közösség többi tagjának, azaz mentorálhatja társai megélhetését. Emellett egy amish számára siker és büszkeség mindig kétkezi munka által teremtett érték, amely hasznos lehet a következő generációknak is. Amish elvek szerint üzletembernek lenni annyit tesz, mint értéket adni másoknak, és ezzel hasznos tagja lenni a közösségnek. 

Egy másik szerző, Lorilee Craker A pénz titka az amishoknál (Money Secrets of the Amish) című könyvében azonban arra hívja fel a figyelmet, nem is gondolnánk, hogy az amishoknak mennyi pénzük van a bankokban. Ez is megmagyarázza, miért fogadták olyan felkészülten a gazdasági válság hullámait, amely látszólag nem volt hatással az életükre. Az állítással, mely szerint az amishokat nem sújtotta annyira a válság, mint egy átlag amerikai, Erik Wesner is egyetért: az amishok körében a munkanélküliség továbbra is kevesebb, mint kilenc százalék, bizonyos területeken pedig egyenlő a nullával - írja.

Craker talált olyan farmerként dolgozó amisht, aki húsz év alatt 400 ezer dollárt gyűjtött össze a bankszámláján, miközben tizennégy gyermeket nevelt. Az írónő ezt a kulturális különbségekkel magyarázza, az amishok ugyanis állandóan kuporgatnak, és sosem élik fel, amit megkeresnek. Craker szerint az amishok rettegnek az adósságtól, a tartozás tudata pedig szinte beteggé teszi őket: "Rendkívül takarékosak, és ennek haszna az a belső béke, amelyet egy átlag amerikai nem tudhat magáénak. Nincs hitelük, biztonságban vannak, így békében alszanak." Egy amishnak ugyanakkor nem tudnának annyi fizetést felajánlani, hogy elhagyja érte a farmját.

Az amish gyerekek a családi és a közösségi feladatokból aktívan részt vállalva tanulják a takarékosságot mindennél előbbre helyező életfilozófiát, és azt is, hogyan kell megosztani, amijük van. A szülők a gyermek születése pillanatában elkezdenek félretenni a számára, hogy később segíthessék önállósodását. A szórakozás viszont nem játszik túl nagy szerepet az életükben, esetleg egy kártyapartit engednek meg maguknak vacsora után. Az alkohol szigorúan tilos. 

Mikor Craker megkérdezte az amishoktól, mi kényezteti el őket igazán, valaki a jégkrémet, más a salátaöntetet vagy a sós kekszet említette. A sportkocsi és a plazma tévé tehát nem szerepelt a listán. "Persze az ő egyszerűbb világukban sokkal könnyebb egyszerűbb dolgokkal megelégedni" - teszi hozzá Craker. Képzeljük el, hogy az életünket reklámok, hirdetések nélkül éljük, egy olyan légkörben, melyben az egyszerűség és a takarékosság a norma. Az amishok mindig előnyben részesítik a használt dolgokat, azt vallják, hogy nem szükséges újat venni ahhoz, hogy minőséget vegyél. Szeretik az olcsó üzleteket, a kiárusításokat, az árveréseket. Nem dobnak el semmit, ami még kicsit is használható, és nem vesznek meg semmit, ami felesleges. Érdekes ellentétei az "eldobhatóság kultúráját" élő amerikai társadalomnak. "Addig tartogatják a pénzüket, amíg csak lehetséges, és örömmel teszik ezt" - mutat rá Craker.

Az amishok világa arra ösztönöz minket, hogy átértékeljük a munkához, és a családhoz való viszonyunkat. Számukra az a legfontosabb, hogy a munka családi, baráti körben teljen, és hogy a munkából és a haszonból mindenki egyenlően vegye ki a részét. Hihetetlenül erős közösségtudatban élnek. Az amerikai, vagy európai társadalmakban az ember azért dolgozik, hogy megvalósítsa önmagát, hogy minél többet keressen, és abból anyagilag támogassa a családját. A kérdés csak az, mi teszi az embert boldoggá: a magas fizetés, vagy a tudat, hogy tartozunk valahová, hogy egy olyan környezetben élünk, melyben sok erős kapcsolat vesz körbe bennünket. Az amishok szerint az élet igazi célja nem önmagunk kiteljesítése, hanem gondoskodás a közösségről, amely a részévé fogad. 





 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.